Några tankar runt EU-valet

När jag lyssnar på årets debatter mellan våra politiska kandidater blir jag djupt besviken. Jag tycker att det är mycket märkligt när både våra partiledare och våra EU-politiker tycks vara mer intresserade av att tala om vad den ”andra sidans” politiker tycker och tänker. Jag får intrycket av att man tror sig veta mera om motståndarnas partiprogram än om det egna partiets program och ståndpunkter. Flertalet av de debatter jag lyssnat på i årets valrörelse har varit riktiga lågvattenmärken och präglas av att debattörerna bara tala om vad andra partier gör och hur fel det gör. Har man verkligen inget eget program att presentera? Vad vill man egentligen?

Som företagare har jag alltid blivit itutad att vår gyllene regel är att man alltid ska sälja sin vara genom att presentera de egna produkternas styrkor och kvalitéer. Något som helt verkar ha kommit bort hos våra politiker i årets valrörelse. Att försöka sälja in förtroende och tillit genom att tala illa om sina konkurrenter har aldrig fungerat i näringslivet, och jag är rädd för att det fungerar lika illa i politiken. Jag kan inte undgå att Magnus Ugglas låt ”Jag mår illa” dyker upp i min hjärna.

Hela 23 procent av svenskarna anser att Miljö/Klimat/Energi är den viktigaste frågan i EU. Det framgår av en ny Novus-undersökning som presenterades i veckan inför EU-valet den 25 maj. I klartext betyder det att svenska folket anser att detta är viktigare än frågan om arbetslöshet och arbetsmarknad och ekonomi. Detta är ingen överraskning för oss som arbetar i branschen, då vi länge flaggat för att just miljön, klimatet och energin är våra ödesfrågor. Men av detta märks inte mycket i debatten, där politikerna är alltför upptagna med att misstänkliggöra varandra istället för att lyssna till väljarna och försöka fånga upp vad det som väljarna bryr sig om. Det finns uppenbarligen ett glapp mellan våra folkvalda och väljarna. Ett glapp som inte direkt ökar intresset för oss att vilja gå till valurnorna. Många väljare ger vi upp och många tycker att det heller inte spelar någon roll. ”-Min röst betyder ju ändå ingenting”.

Men det är så fel det kan bli. Demokrati betyder folkstyre eller folkmakt. Det finns även ett samband mellan mänskliga rättigheter och demokrati. Rättigheten att rösta utgör grunden för hela vår samhällsbyggnad. När vi går till vallokalen så skall vi veta vår röst trots allt gör skillnad. Vi kan tillsammans visa vad vi vill i vårt land, och vi kan tillsammans påverka den väg och den inriktning som 300 miljoner Européer tar. Det kommer att göra skillnad då det samtidigt blir en viktig vägvisare för hela den övriga världen. Inte minst viktigt i de förhandlingar som pågår om ett nytt frihandelavtal med USA som representerar ytterligare 300 miljoner människor. Vårt lilla land har redan visat att det går att bygga välstånd samtidigt som vi värnar om våra hjärtefrågor. Nu är det dags att övertyga resten av världen. Ingen resa börjar om man inte tar det första steget. Visa vad du tycker – gå och rösta den 25 maj.

Kommentera

